Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy, oprócz zapewnienia bezpiecznych warunków pracy, badanie i zapoznanie pracowników z grożącymi im niebezpieczeństwami na stanowisku pracy.

Ocena ryzyka prowadzi do upewnienia się, że prawdopodobieństwo, iż ktoś ulegnie wypadkowi lub zachoruje wskutek występowania zagrożeń w miejscu pracy, jest na możliwie najniższym poziomie. Ma to wpływ na “kondycję” przedsiębiorstwa bowiem wypadki przy pracy i choroby zawodowe negatywnie na nią wpływają m.in. poprzez zmniejszanie wydajności pracy i produkcji, opcję ponoszenia zwiększonej składki ubezpieczeniowej (kosztów ubezpieczenia), koszty ewentualnego uczestniczenia w postępowaniach sądowych, itd.

Kodeks pracy w art. 226 nakazuje pracodawcy:

  1. oceniać i dokumentować ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko,
  2. informować pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.

Służy do tego sporządzona indywidualnie ocena ryzyka zawodowego, z którą zapoznaje się każdy pracownik. Powinien ten fakt potwierdzić własnoręcznym podpisem, iż został poinformowany o zagrożeniach występujących na jego stanowisku pracy.